Pojištění vozidel

Firmy a podnikatelé často pojišťují více vozidel. Proto pojišťovny poskytují tzv. flotilové pojištění. Jedná se
o rámcovou smlouvu, kde je zejména zjednodušená administrativa se správou vozidel a často i výhodnější
cenové podmínky.

Porovnávám pro vás výhodnost flotilového pojištění ve srovnání s pojištěním jednotlivých vozidel podle vaší konkrétní situace (počet vozidel, škodní průběh a podobně).

Navíc, při sjednávání pojištění vašich vozidel doporučuji brát do úvahy, kromě jiných, také
těchto pět oblastí:

  1. Výši limitů pro povinné ručení
  2. Havarijní pojištění
  3. Pojištění všech skel, nejen čelního
  4. Asistenční služby zahrnující i poruchy
  5. Právní služby v souvislosti s provozem vozidla

1. Výše limitů pro povinné ručení

S platností Nového občanského zákoníku v roce 2014 se podstatně navýšily náhrady postiženým,
zejména za újmy na zdraví a doprovodné náhrady, například za ztížení společenského uplatnění,
duševní újmu, ztráty na výdělku a podobně.

To znamená, že tyto náhrady mohou vyšplhat na desítky milionů Kč. Limity v řádech 30 mil. Kč,
a třeba i 70 mil. Kč, tak nemusí stačit, aby se provinilí řidiči vyhnuli zadlužení i na několik generací.

Proto doporučuji sjednávat limity minimálně 100 mil. Kč a vyšší.


2. Havarijní pojištění

Mezi řidiči a majiteli automobilů je zažitá volba spoluúčasti v procentech, například 5% min. 5 000,- Kč
a podobně. Avšak málokterý řidič si uvědomuje, že například při škodě 300 000,- Kč, jeho spoluúčast
není 5 000,- Kč, ale je to uvedených 5% ze 300 000,- Kč, což je 15 000,- Kč.

Proto doporučuji sjednávat „pevnou“ nebo také „fixní“ spoluúčast, například 5 000,- nebo 10 000,- Kč
bez uváděných procent. Rozdíl v ceně je minimální, rozdíl ve výplatě pojistného plnění výrazný.

Pořizujete nové vozidlo?

Pak je namístě sjednání pojištění GAP, které zajistí, že v případě plnění při odcizení vozidla nebo totální škodě dostanete náhradu ceny pořizovací, nikoli tržní.

Výplata pojistného plnění ze „standardního“ havarijního pojištění bez GAP totiž probíhá tak, že se vyplácí obvyklá (lidově řečeno tržní) cena vozidla v daný okamžik, což u nového vozidla po vyjetí z autosalonu může být suma
i o 10 – 15% nižší, která je dále snížená o spoluúčast a hodnotu použitelných zbytků.

Toto v případě sjednání pojištění GAP odpadá.

Pokud dojde k odcizení vozidla nebo k totální škodě, tak Vám, dle konkrétních podmínek jednotlivých pojišťoven, pojišťovna vyplatí pojistné plnění ve výši, za jakou jste uvedené vozidlo pořizovali, a jdete si vybírat další nové.

Výše pojistného je zanedbatelná, přičemž rozdíl ve výplatě pojistného plnění je v řádech statisíců.

Proto doporučuji pojištění GAP při nákupu nového vozu sjednat.



3. Pojištění všech skel, nejen čelního

Běžně je v povědomí motoristů zakódováno pojištění „čelního“ skla. Bohužel, pachatelé se při vloupání do
vozidla anebo jen poškození při cestě z nočního baru nebo sportovního zápasu zaměřují na boční okna.

Proto doporučuji sjednat pojištění všech skel (oken určených k výhledu) a s takovým limitem, aby Vám
pokryl náhradu (výměnu) rozbitého skla, což nejlépe zajistí pojištění bezlimitní.


4. Asistenční služby zahrnující poruchy

Nezřídka se stává, že asistenční služby sjednaného pojištění se vztahují jen na nehody. Přitom se řidiči
a jejich rodiny často dostávají do situací, kdy potřebují odtáhnout kvůli poruše, dovézt benzín nebo jen
pomoct s výměnou kola.

Při sjednávání vybírejte limity odpovídající vzdálenostem od Vašeho bydliště. Volte raději vyšší než nižší,
nejlépe bez omezení. Cena je velmi přijatelná, následná pomoc v nouzi neocenitelná.


5. Právní služby

Možnost konzultace s právním poradcem můžete využít například přímo při řešení dopravní nehody,
při komunikaci s policií, pojišťovnami nebo jiným účastníkem provozu.

Některé pojišťovny zahrnují právní služby do autopojištění jako standard, některé je umožňují přidat
za příplatek.

Cena, kterou za tuto možnost zaplatíte v pojistném se Vám nejčastěji vrátí už při půlhodinové konzultaci.
A v dnešní „době paragrafů“ je stále pravděpodobnější, že ji využijete.