Na co si dát pozor při pojištění vozidel

Pojištění vozidel rozdělujeme do následujících kategorií:

 

 

  1. Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení):

Z mých dvacetiletých zkušeností mám poznatky, že se určitě vyplatí nepodceňovat výši pojistné částky do jaké výše za Vás pojišťovna uhradí škodu. Jen pro názornost, škoda na samotném Pendolinu ze známé pojistné události na severní Moravě, byla přes 150 milionů Kč. K tomu vyplývají další desítky milionů za škody na zdraví, regresních náhradách, škodách na ušlém výdělku, resp. zisku apod. Což při sjednané nedostatečné pojistné částce může mít pro provozovatele vozidla likvidační charakter. Dobrá pojišťovna umí sjednat i limity vyšší než 150/150 mil. Kč.

  1. Havarijní pojištění:

U havarijího pojištění bývá důležitou skutečností správné stanovení pojistné částky vozidla a výběr spoluúčasti. Na trhu je běžné sjednávání spoluúčasti v procentech, např. 5% min. 5 000,-, 10% min. 10 000,- apod. Což při škodě ve výši např. Kč 800 000,- znamená spoluúčat v procentním vyjádření Kč 80 000,- (10 % ze škody 800 000,-). Na trhu jsou i možnosti sjednání tzv. pevné spoluúčasti, bez procentního vyjádření. Tzn. např. 5 000,-, resp. 10 000,-. Což při stejné výši škody Kč 800 000,- znamená spoluúčast pouze 10 000,-, resp. 5 000,- Kč. Což je dost zásadní rozdíl, příčemž rozdíl ve výši pojistného je minimální.

U nových vozidel je doporučeno sjednání tzv. GAP – tzn. ochrana původní nové ceny vozidla. U dobré pojišťovny tato služba bývá součástí havarijního pojištění, a jeho cena je velmi příznivá. Znamená to, že pokud v době platnosti této ochrany dojde k totální škodě, resp. odcizení celého vozidla, tak pojišťovna vyplatí původní cenu vozidla z faktury (dle aktuálních podmínek konkrétní pojišťovny).

Dobrá pojišťovna se též dokáže smluvně zavázat, že garantuje úhradu originálních náhradních dílů.

Provozujete vozidla, kde součástí provozování vozidla jsou i pracovní činnosti (např. hydraulická ruka, jeřáb, vozidlo je se sklápěcí korbou)? Dobrá pojišťovna Vás umí ochránít i v těchto případech.

  1. Asistenční služby:

Pro provozovatele, kde se jejich vozový park pohybuje po celé Evropě: z našich zkušeností se jedná o jednu z nejdůležitějších věcí. Představte si situaci, kdy Vaše vozidlo např. v Itálii, Španělsku, Francii náhle vypoví službu, tzn. je nepojízdné (buď z důvodu nehody, nebo poruchy a záruka výrobce se na uvedenou skutečnost nevztahuje, nebo Vám vozidlo poškodí vandal, resp. zloděj a vozidlo je nepojiízdné) a tuto situaci musíte řešit na vlastní náklady. Jen pro názornost odtah (pro osobní vozidlo) z těchto vzdáleností číní cca 50 000,- Kč. Pro nákladní vozidla, resp. jízdí soupravu několikanásobně více.

Na trhu je běžné poskytování takovýchto služeb, nicméně v převážné většině jsou omezeny buď do nejbližšího servisu, resp. do určité vzdálenosti, která Vám náklady nemusí dostatečně pokrýt. Nemluvě o dopravě osádky vozidla. Na trhu je subjekt, který Vás dokáže (a bez limitu) odtáhnout, vč. dopravy celé osádky vozidla, až domů.

A pro provozovatele jízdních souprav: Dobrá pojišťovna dokáže zajistit odtah celé jízdní soupravy z celé EU, i když nepojídzné je pouze tažné vozidlo (většinou tahač) a přípojné (návěsné) vozidlo je pojízdné.

  1. Pojištění skel:

Ano hovoříme o pojištění skel, ne pouze jednoho (čelního) okna. K poškození čelního okna samozřejmě dochází nejčastěji, ale též hodně časté je poškození (rozbití) i ostatní skel, sloužících k výhledu z vozidla (tzn. boční, zadní, střešní) a to zejména z důvodu vloupání do vozidla, resp. vandalismu.

Zde, z mých dlouholetých zkušeností, doporučuji pojistit si všechna okna – cenový rozdíl je zanedbatelný.

Pro doplňující, upřesňující informace jsem Vám na níže uvedených kontaktních údajích k dispozici.

S přáním hodně příjemných a bezpečných kilometrů,

Zdeněk Nosek